Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego ogłosił przetargi na realizację przewozów kolejowych na liniach kolejowych nr 33 i 208 w relacjach Rypin – Brodnica oraz Laskowice Pomorskie – Wierzchucin z możliwością wydłużenia relacji do Chojnic i Grudziądza. W obu przypadkach połączenia mają być realizowane w latach 2026-2030.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Kolejowego”, samorząd województwa kujawsko-pomorskiego przymierza się od dłuższego czasu do uruchomienia połączeń kolejowych pomiędzy Brodnicą a Rypinem z możliwością wydłużenia relacji do Sierpca. Z myślą o poprawie obsługi Brodnicy po uruchomieniu nowej relacji PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły z kolei
przetarg na budowę nowego przystanku osobowego Brodnica Fabryczna. Na początku ubiegłego roku
władze regionu zadeklarowały z kolei chęć przywrócenia przewozów na kilku relacjach, m.in. Laskowice Pomorskie – Wierzchucin. Przypomnijmy, że
regularne pociągi pasażerskie na rzeczonej trasie przestały kursować w 2020 roku, by powrócić w roku 2023 na zaledwie 2 tygodnie w ramach
objazdu remontowanego fragmentu linii kolejowej nr 201.
Jak czytamy w opisie przedmiotu zamówienia w dokumentacji przetargu na obsługę linii kolejowej nr 33 na odcinku Brodnica – Rypin, w ramach zamówienia w latach 2026-2030 miałaby zostać wykonana praca eksploatacyjna na poziomie co najmniej blisko 452 tys. pociągokilometrów. Wykonawca zostanie zobowiązany do realizacji na żądanie zamawiającego od 6 do 12 par połączeń na dobę, przy czym dopuszcza się różne relacje, co oznacza możliwość uruchomienia bezpośrednich połączeń do Grudziądza i Torunia, jeżeli kontrakt byłby realizowany przez Arrivę, która obsługuje dziś połączenia łączące Brodnicę z wyżej wymienionymi miastami. Nie dopuszcza się realizacji zadania z wykorzystaniem składów wagonowych, nie licząc “szczególnie uzasadnionych przypadków” – wyłącznie po uzyskaniu zgody zamawiającego.
Z kolei w przypadku przetargu na obsługę połączeń na linii kolejowej nr 208 przewidziano pracę eksploatacyjną na poziomie co najmniej 463 tys. pociągokilometrów w latach 2026-2030. Także w tym przypadku oznacza to co najmniej 6 par połączeń na dobę, przy czym na żądanie zamawiającego oferta będzie mogła zostać zwiększona do 8 par. Możliwe będzie także uruchamianie różnych relacji w ramach obsługi rzeczonego fragmentu, np. z jednej strony do Chojnic, a z drugiej strony do Grudziądza. Zamawiający wyklucza możliwość zastosowania do obsługi przewozów składów wagonowych.
Na obydwu relacjach obowiązywać będzie bardzo atrakcyjna dla pasażerów Taryfa Kujawsko-Pomorska, natomiast w okresie od 13 grudnia 2026 do 17 stycznia 2027 opłata za przejazd wynosiłaby symboliczną złotówkę. Co istotne, w obu przypadkach zamawiający zawarł wymogi jakościowe, takie jak obowiązek zastosowania w pojazdach klimatyzacji lub innego układu schładzającego oraz toalety dostosowanej do potrzeb osób o ograniczonej mobilności ruchowej, możliwość przewiezienia w każdym pociągu przynajmniej 4 rowerów, czy też wiek taboru nieprzekraczający 20 lat.
Głównym kryterium oceny ofert w obydwu przetargach będzie stawka kosztu realizacji pociągokilometra – z tego tytułu potencjalni wykonawcy będą mogli uzyskać maksymalnie 80% punktów. Zamawiający przewidział także kryterium o 20-procentowej wadze, dotyczące wielkości zadeklarowanego przychodu na pociągokilometr. W każdym spośród przetargów oferty będzie można składać do dnia 22 maja bieżącego roku do godziny 10:00, natomiast ich otwarcie nastąpi 10 minut później. Przypomnijmy, że samorząd kujawsko-pomorskiego ogłosił również niedawno
przetarg na realizację przewozów pomiędzy Aleksandrowem Kujawskim a Ciechocinkiem, gdzie pociągi mają powrócić już w grudniu bieżącego roku po 14 latach przerwy, kursując w relacji do Torunia od 8 do 13 razy na dobę w każdym kierunku.
Wcześniej wykonany zostanie remont krótkiego odcinka, po którym prędkość szlakowa wzrośnie do 120 km/h.